JAK
POZNÁME, ŽE JE DEN?
Zúčastnila
jsem se konference o antisemitismu a současných projevech rasismu, o jejímž
konání jsem se dověděla telefonicky téměř ze dne na den. Nevěděla jsem tedy kdo
bude hostitelem, až ráno 8. října jsem zjistila, že konferenci pořádají
křesťané ze Slova života. Čekala jsem spíš projevy s náboženským obsahem
typickým pro tuto křesťanskou církev. Místo toho jsem byla překvapena věcnými
referáty, přátelským ovzduším a pěkným prostředím, v němž konference
probíhala. Bezvadný průběh celodenní akce s náročnou tématikou a reprezentativní
účastí zahraničních a domácích hostů byl výsledkem pečlivé přípravy a obětavé
práce mnoha nadšených členů pořadatelské církve. Spolupráce a radost ze
společného díla, nikoliv snadného, vytvářela tvůrčí atmosféru.
S příjemným prostředím
kontrastoval obsah vystoupení jednotlivých řečníků, kteří uváděli otřesné
příklady rasismu, antisemitismu a xenofobií v historii a zvláště
v současnosti. Společným rysem všech vystoupení byla snaha hodnotit
projevy xenofobií rasových, národnostních a náboženských objektivně, nezevšeobecňovat
a hledat skutečné příčiny negativního chování jednotlivců i skupin a nesvádět
vinu paušálně na jediného viníka.
V dopoledním bloku
v sále na Novobranské ulici jsme vyslechli příspěvek dr. Mojmíra Kalluse o
historii vztahů křesťanů a Židů prakticky od počátku vzniku křesťanství až do
současnosti: názory křesťanů se vyvíjely v průběhu staletí často
protichůdně, dlouho se uplatňoval tzv. theologie náhrady, podle níž roli
„Božího lidu“ přejali křesťané. Tato doktrína se stával mnohdy východiskem pro
antisemitismus (nebo přesněji pro antijudaismus). Holokaust byl mezníkem ve
vývoji názoru v křesťanském světě. Ekumenické prohlášení z r. 1948,
2. vatikánský koncil a papežská encyklika Nostrae aetate prohlašují
antisemitismus za nepřijatelný pro křesťana. V současné době však vedle
tohoto vývoje existuje paradoxní názor u křesťanských církví na Blízkém východě, dle něhož Židé jako oběti fašismu sice
vzbuzují soucit, ale v určitých oblastech jsou chápáni jako utlačovatelé
Palestinského lidu, proti nimž má křesťan všemi prostředky bojovat. Okolo
tohoto názoru se snadno vytvářejí mýty, které většinou navazují na kořeny
antisemitismu.
Složitostí situace ve
světovém kontextu se zabývaly další příspěvky. Shodně bylo konstatováno, že
v každé zemi na světě existuje v nějaké (třeba i skryté formě) nějaký
druh rasové nesnášenlivosti a nespravedlnosti skupin nebo jednotlivců.
Demokratické státy dávají přes veškeré své problémy jistou záruku v boji
proti různým formám rasismu. Nejdůležitější roli při tom hraje prevence –
výchova proti jakékoliv formě rasismu a utlačování národnostních nebo jiných
menšin ve světě. Nejhorší situace nastává, jestliže některá forma rasismu je
tolerována nebo dokonce podporována na státní úrovni a státním tiskem.
Host konference dr. Shimon
Samuels z centra Shimona Wiessenthala – centra prevence, studia a potírání
forem genocidy uvedl, že státní tisk v arabském světě vykresluje Izrael
jako skutečného démona, fakta Holokaustu jsou zde popírána a šíří se staré
pověry o Židech připomínající středověk. Ve svém obsáhlém referátu nás seznámil
s otřesným svědectvím internetových stránek s rasistickým obsahem,
propagujících terorismus. V r. 1995 centrum Shimona Wiessenthala zaznamenalo
pouze jednu stránku s extremistickými názory, dnes je jich přes čtyři
tisíce v různých jazycích. Shlédli jsme stránky oslavující sebevražedné
teroristické činy mladých lidí a žen. Jiné programy jsou určeny dětem, existuje
hra na sebevražedného teroristu, jejíž autor tvrdí, že nemá nic proti nějakému
národu nebo státu, že „má jen prostě rád hry“. Je zřetelné, kdo je skutečnou
obětí této hry. Je jí každé dítě, které má k této hře přístup.
Odpolední program konference
pokračoval v Bakalově sále brněnského Bílého domu. Na nesmírnou složitost
jevu zvaného terorismus a zároveň na nebezpečí zjednodušeného chápání
současných událostí upozornil Velvyslanec státu Izrael pan Arthur Avnon.
Vyprávěl příběh ze svého působení ve funkci Generálního konzula v Chicagu.
Zde zažil teroristický útok. Celá americká komunita měla potřebu najít rychle
viníka, proto byla obviněna arabská komunita. O několika dnů později probíhala
v Chicagu vzpomínková akce na oběti Holokaustu. Artur Avnon jako Generální
konzul měl možnost promluvit k tisícům lidí. Poprosil shromážděné, aby
nikoho neobviňovali, aniž by měli zcela jasné důkazy. Nakonec se ukázalo, že
útočníkem byl Američan, který patřil k organizaci, která měla v plánu
teroristický útok uskutečnit. Na revanš arabská komunita obvinila Izrael jako
organizátora tohoto útoku.
Černobílé a zjednodušené
posuzování nám nepřinese odpovědi na závažné jevy současnosti: proč
sebevražedné útoky, proč agresivita, proč např. útoky na buddhistické sochy a
jiné a jiné negativní a tragické jevy. Jedná se o střet civilizací? Jsou
důvodem „jen“ kulturní rozdíly nebo je příčina hlubší a závažnější, příčina
tkvící v samotném člověku a jeho vnitřním boji neprávem vyneseném na povrch
a namířeném navenek? Namířeném navenek proti někomu nebo některým, proti něčemu
nebo něčímu a v konečném důsledku proti sobě samému? Jak zaznělo
v jednom diskusním příspěvku: „Bitvu o přírodu, lidi,lepší svět si každý
bojuje sám.“
Přátelství a spolupráce
lidí, kteří si toto uvědomují je vlastně jedinou nadějí pro tento složitý svět,
přičemž nejde dokonce ani o vedení ostré hranice mezi tzv. civilizovaným a
necivilizovaným světem, mezi světem „moderním“ a „zaostalým“ nebo tzv.
„světským“ a „duchovním“. Ostrůvky porozumění a tolerance jako jsou např.
Muzeum lidské důstojnosti budované za současných podmínek v Jeruzalémě, jehož
programem je brát vážně myšlenky judaismu, křesťanství a islámu, Muzeum
tolerance v Los Angeles zabývají se monitorováním a prevencí extremistické
činnosti všeho druhu jsou příkladem za mnohé.
Z konference jsme
odcházeli otřeseni informacemi o násilí a xenofobiích, ale odnášeli jsme si
příběh jako světélko ve tmě: „Ptal se rabín studentů kdy končí noc a začíná
den. První student řekl, že když pozná fíkovník od olivovníku začíná den, druhý
odpověděl, že noc končí, když rozezná ovci od kozy. Ne, řekl rabín, když
potkáme bílou a černou ženu, boháče a chudého a nebudeme vidět rozdíl – začíná
den.“
Jarmila
Plotěná